Toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu Toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu

Toraja land

Door: Melvin

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Melvin

06 Maart 2015 | Indonesië, Rantepao

Hoi allemaal!

We zijn zijn opgestaan om 7:15 en hebben toen een lekker ontbijtje op en zijn daarna meteen naar een traditioneel toraja dorp geweest. Het was er echt heel mooi .. Echt een mooi en traditioneel dorpje midden in de sawa's . Beetje jammer dat precies nu wij er zijn even geen rijst groeid want dat gaat er volgende week weer in, maar dat mag de pret niet drukken! We zagen hoe zo'n toraja huis gebouwd werd en zijn veel te weten gekomen over de gebruiken van de toraja's door onze goede gids Gibson.
Daarna zijn we door het dorpje gewandeld naar de rotsgraven , echt mooi om te zien hoe ze vroeger de kisten op palen hoog in de bergen legden . Dit doen ze nu niet meer want de kisten rotten weg en vallen naar beneden of worden geroofd door verzamelaars van antiek .
Nu bouwen ze een stenen huisje onder aan de berg.
We hadden het geluk dat er een dode ceremonie plaats vond dus hebben een slof cigaretten gekocht en zijn er naar toe gegaan.
Daar aangekomen heb ik m'n sarong aangedaan en Jo d'r lichaam bedekt en werden we welkom geheten door de zoon van de overledenen .
Die hebben we toen de cigaretten gegeven en kregen we thee en koffie en traditionele koekjes.
Het was er al lekker druk , ik gok zo'n 200 mensen en achter ons plekje waar we mochten zitten werden de varkens geofferd dus heb daar mooie foto's van gemaakt, in totaal denk ik zo'n 8 stuks, en herrie dat ze maakte! (Gek he?!)
We waren wat later dus was de eerste waterbuffel al geofferd(donders) maar toch was het heel mooi allemaal.
Na 2 uurtjes zijn we doorgereden naar de de babyboom.
Dat is een speciale boom waar baby's in "begraven" worden die nog geen tandjes hebben want die zijn nog puur.
Er wordt een gat in de boom gemaakt en het baby'tje op z'n kop(zoals in de baarmoeder)in gedaan en daarna afgesloten met palmbladeren zodat de boom weer dichtgroeit en de ziel van de baby doormiddel van het witte sap van de boom naar de hemel brengt.
He witte sap staat voor de moedermelk .
Hierna zijn we in een traditioneel toraja huis geweest , heel mooi om alle houtsnijwerken te zien die ze in zo'n huis maken en hebben we weer zo'n fout magneetjes gekocht van een waterbuffel met toraja erop want die kopen we in elk land.
Daarna zijn we weer in de auto gestapt en zijn we naar een grot gegaan waar ook kisten in lagen en hingen.
De kisten vergaan uiteraard dus verzamelen ze de botten en liggen ze ze weer bij elkaar want in 1 kist gaat een hele familie want als er iemand overlijd word diegene weer zijn z'n familie gelegd zodat de familie altijd samen is.
Na de grot zijn we we naar rotsgraven geweest waar ze bezig waren om een graf uit te hakken in harde steen (met t handje en simpele beitels die beneden door iemand weer scherp gemaakt werden in een klein vuurtje)
Deze nieuwe manier van rotsgraven wordt gedaan omdat de lichamen nu gebalsemd worden en dus te veel plek in nemen om met z'n alle in 1 kist te passen dus wordt er nu een gat gehakt van +- 2x2x2meter.
Ook hier waren weer tau tau poppen , deze houten poppen zijn tegenwoordig exacte replica's van de overledenen inclusief bril en sieraden maar de oudere zijn simpeler omdat ze toen uiteraard nog geen foto's hadden.
Daarna zijn we weer naar onze homestay terug gegaan en we zouden de volgende dag geen gids hebben maar die vroeg ons of we de volgende dag terug wilde naar de 2e dag van de doden ceremonie want dan is het de tijd voor de buffels dus dat hebben we afgesproken , we hebben nog een tijd zitten praten met yaakob over de tradities gebruiken en gedachte van het toraja volk.
Ik kreeg best honger dus hebben we een plaatselijk restaurantje op gezocht maar Jo was niet zo lekker dus die wilde iets kleins ,maar natuurlijk staat alles in het indonesies dus nam ze per ongeluk inktvis (bleh) dus die heeft ze niet op! Haha
Ik had best wel een lekker rijstje op dus het buikje zat weer een beetje vol.
De volgende dag zijn we om half 8 richting de ceremonie gereden dus weer netjes m'n sarong aan gedaan en Jo d'r blote huidje weer bedekt .
De ceremonie was iets later dus kregen we eerst koffie en thee aangeboden waarna de buffels naar het midden van de ceremonie plek aan een paaltje gebonden werden en een voorpoot ook want zo'n beest vind het natuurlijk niet zo leuk om z'n nek door te laten snijden en een op hol geslagen waterbuffel geeft best een rommel tussen 200 mensen .
Het was best interessant allemaal hoe dat in z'n werk gaat maar de details zal ik jullie besparen , als jullie de foto's en filmpjes willen zien komen jullie ze maar bekijken.
Toen de beesten aan stukken lagen zijn we verder gegaan naar de markt waar de buffels verkocht en gekocht worden.
De prijzen zijn ongeveer van €15.000 tot €35.000 voor 1 buffel!
Als de buffel wit is en blauwe ogen én hele grote horens heeft is hij het meeste waard .
Ook werden hier varkens verhandeld , vastgebonden op hun zij aan bamboe transporteren ze ze met gemak achter op hun motortje.
Er is ook een gewone markt bij waar ze echt van alles verkopen!
Ik had veel bekijks met m'n sarong en er gingen veel duimen de lucht in als we langs liepen .
Na de markt zijn we bij nog meer rotsgraven geweest en daar tegenover was een school en vroegen kindjes of ze met ons op de foto mochten, super leuk is dat !
We zijn een stukje verder gelopen en terug over een hang bruggetje van 100 jaar oud dus Jo vond het een beetje spannend allemaal haha
Hup weer in de auto en naar wéér andere rots graven gegaan met een kerel met een camping lamp was heel gaaf!
10 kilometer verder zijn we naar rotsgraven gegaan waar je ook tot boven op de rots kan klimmen! (Via een trap haha)en je uitzicht hebt over heel rantepao !
Daar kwamen we een heel lief vrouwtje tegen die heel vrolijk vertelde dat haar zoontje ook daar lag en wees het graf aan.
Daarna zij we nog wat gaan drinken want de koffie hier wordt vlakbij verbouwd.
We gaan zo lekker eten dus de rest horen jullie nog! Ik ben er ff klaar mee met dat getyp om m'n telefoon ! Hahaha
Leuk dat jullie ons volgen!!

Groetjes Jo en mel!!!!

• 06 Maart 2015 - 14:57

Wilma:

Hoi Jolanda en Melvin,
    Heel leuk om jullie te volgen en de verhalen te lezen. En euh nee, ik hoef de filmpjes van de waterbuffels niet te zien hoor ;-). Ik vind je wel stoer hoor Jolanda!
    Heel veel plezier nog,groetjes Wilma

• 06 Maart 2015 - 15:43

Joop En Wies:

Nou het was me het verhaal wel hoor je moeder gruwelde van het verhaal over hetofferen van die waterbuffels,maar verder een prachtig ver haal.Nou geniet er maar van en we zien het volgende verhaal wel weer hoor,groetjes.

• 06 Maart 2015 - 21:02

Maartje:

Wat een bizarre dingen maken jullie mee zeg, zo interessant om te lezen!! Jullie doen dingen waarvan ik nog geen eens wist dat ze bestonden.. Geniet ervan en doe voorzichtig !! Liefs Maartje

• 07 Maart 2015 - 12:43

Cora En Clemens:

klinkt allemaal weer goed, wat een verhaal zeg, maar volgens mij hebben wij dat hele gedoe rondom overleden personen enz. pas op tv geizen in erica op reis, vond t toen al zo zielig om te zien met al die beesies maarja dat is hun traditie he. weer groetjes van ons en have fun...op naar t volgende verhaal haha xxxx