Van tulamben naar ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu Van tulamben naar ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu

Van tulamben naar ubud

Door: Mel en Jo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Melvin

17 Maart 2015 | Indonesië, Ubud

Hati hati!

Wat gaat de tijd toch snel, we zijn alweer 3 weken in Indonesië :-)
We vinden het erg leuk dat jullie reageren en genieten van onze verslagen! De tijd gaat echt hard, echt een beetje jammer maar ach dat is nu eenmaal zo met vakanties!

Jo had gisteravond behoorlijk last van haar buik dus zijn we een er paar keer uit geweest voordat we konden gaan slapen want ze vond het een beetje spannend in de openlucht wc en ze heeft er nog een beetje last van maar s'ochtends een ontbijtje op en weer kijken hoe we in tulamben kunnen komen en omdat het laag seizoen is het niet mogelijk om met een bus te gaan en dus wordt het weer een taxi.
Toen we net het "resort" af wilden lopen vroeg de vrouw van de tent daar of we al vervoer hadden en dat hadden we nog niet dus even praten!
Ze heeft een mini busje geregeld voor ons (uiteraard zal ze er zelf ook nog wat aan verdiend hebben) en we werden een kwartier later al opgehaald.
Spullen in de bus en op naar tulamben !
Tijdens het rijden vroeg de chauffeur of we onderweg nog wilden stoppen bij een traditioneel dorp en toevallig hadden we daar al over gelezen en het leek ons wel interessant !
Dus na uur uurtje rijden kwamen we daar aan en gingen we eerst onverwacht naar een koffie kweektuin waar ze ook super veel verschillende soorten kruiden en vruchten kweekte en ook maakte ze daar luwak koffie!
Luwak koffie is de duurste koffie die er is en het proces ging als volgt: de civet kat eet de koffieboon(eigenlijk zijn het zaden) en die gaan in 16 uur door z'n lichaam en nadat de uitgang bereikt is worden de bonen goed schoongemaakt en worden beide vliezen verwijderd , dan worden ze gedroogd voor 5 dagen en vervolgens 45 minuten gebrand op een houtvuur , daarna worden ze met de hand in een vijzel fijn gestampt en gezeefd .
We hebben een koffie en thee proeverij gehad met veel verschillende smaken en er waren koffie smaken bij die ik zelfs niet zo vies vond haha
Jo heeft hier uiteraard nog zo'n luwak koffie op en het was volgens haar( ik vond het nog steeds smerig) echt zachter en lekkerder!
Het is alleen aan de prijs natuurlijk want een bakje van 60 gram kostte hier al €28, en de prijs bij ons ligt nog veel hoger!
Het was erg leuk om te zien en proeven allemaal!

Hierna zijn we naar het "traditionele"dorp gegaan, en daar aangekomen werd er uiteraard een kleine bijdrage verwacht waarna we rond geleid werden door Madonna!
Nou ja die vrouw zei dat ze zo heette en wie zijn wij om daar over te twijfelen !
Maar goed ... Dat traditionele dorp was niet zo traditioneel meer omdat we meteen naar haar winkeltje geleid werden die vol hing met sarongs en andere "hand geweven" doekdingen en dit alles was heel goed te wassen en de kleuren bleven heeeel mooi zei ze!
En dit herhaalde ze maar vaak zat!
Toen we netjes probeerde te zeggen dat we met een backpack reisde en al wat gekocht hadden bij een ander was ze meteen een beetje minder vriendelijk maar ze begrijpen ook niet zo dat je je hele maandsalaris aan rommel uit kan geven en we willen juist als we thuis komen goed gaan ruimen!
We zijn daarna nog even een steile "trap" de berg opgelopen naar een tempel maar we werden blij gemaakt met een dooie mus want er was een betonnen bak en een beeldje van 20cm en Jo wilde al niet naar boven want de trap was gemaakt van grove stenen!
Na al dit moois zijn we weer in de auto gestapt en naar tulamben gereden en dachten dat het een soort dorpje was met centrum maar het zijn zo'n 25 duikscholen met een paar restaurantjes.
We zijn bij een vriend van de chauffeur in een huisje gegaan en heb daar meteen 2 duiken afgesproken want hier ligt het wrak van de uss liberty , dat was een bewapend Amerikaans vrachtschip wat in 1942 getorpedeerd is door de japanners en is door de uitbarsting van de vulkaan vlakbij pas echt in zee gekomen.
Het ligt zo'n 40 meter uit de kust dus hebben er ook nog gesnorkeld!
Ik moest de volgende dag op 6 uur paraat staan om te gaan duiken bij het wrak dus heb m'n spullen gepakt en we gingen het water in , maaar .... Na op 10 meter diepte kreeg ik het gevoel dat er een ballon in m'n hoofd werd opgeblazen en ik kon echt niet dieper want ik moest gelijk een beetje aan Jo d'r hoofdje denken en was stiekem een beetje bang om onderwater het zelfde te krijgen want het deed echt zeer!
Het was zo jammer want dit was echt de mooiste plek waar ik gedoken heb dus heb alles maar op zo'n 6 meter diepte gezien terwijl ik naar 30 meter kon ...snik snik
Maarja je gezondheid gaat voor !
Wel super veel vissen gezien zoals een school bulthoofdpapegaai vissen die 50 kilo kunnen wegen dus wat was wel heel mooi!
De 2e duik heb ik na het ontbijt en een uurtje later gemaakt en nu bij coralgarden , dit is een stuk met koraal op zo'n 6 meter diepte dus dat ging wel!
Na de vakantie maar even naar de dokter want ik heb dit nog nooit gehad ! In Thailand op 33 meter diepte geweest en geen probleem !
Na het duiken lag Jo lekker bij een zwembad van een ander resort en hebben we snorkel spullen geleend en zijn het wrak op gaan zoeken en we waren net in het water en Jo begon te gillen joh!
D'r zat een vis bij haar die ook altijd bij haaien zitten en die parasieten enzo weghalen en die had het nu op Jo d'r billen gemunt!
Zij op haar hardst wegzwemmen en dat beest van 60 cm heel rustig mee zwemmen! Haha ik moest er best wel om lachen!!!!!
Toen ze hem weg wilde duwen had ze heb helemaal beet !
Hihi gillen joh!!
Nu heeft ze een kleine wondjes op haar been waar waarschijnlijk parasietjes zaten hahahahaha
Er waren echt heel veel visjes terwijl je net in het water stond, we hebben vinnen en schoentjes geleend van ons resort omdat het een stenen strand is.
We waren echt prachtig aan het snorkelen en er kwamen grote vissen naar ons toe die erg nieuwsgierig waren of zich verveelde en lekker bij ons wilde zijn. Ze waren ongeveer 50cm lang en circa 40cm breed echt gaaf met prachtige kleuren!
Uiteraard ook veel nemo visjes gezien en de rest van zijn familie!
Toen we het water uitgingen omdat we het koud kregen liepen we weer over de stenen en begon Jo weer te gillen en terecht want er stak een botje dwars door haar schoen heen! Dat was echt serieus, gelukkig is ze ingeënt tegen tetanus buiktyfus enz.
Ook weer heerlijk geluncht, Jo lekker een heel zacht tonijntje en ik had nasi goreng!
Daarna weer prachtig gesnorkeld in een tropisch buitje maar ja we waren toch al nat.
Toen we het koud en weer honger kregen zijn we nog even in het zwembad geweest om het zout van ons af te spoelen want ik kreeg er weer erg jeuk van!
Daarna even de spullen weg gebracht en hebben we lekker zitten smikkelen en een beetje bier gedronken .
We hebben nog even een spel kaarten gekocht want ik hoefde ze niet mee te hebben op vakantie en 2 flessen Bintang want we zouden de volgende dag om 9 uur met de eigenaar van ons resort naar ubud gebracht worden.
Slapen gaat hier net zo lekker als in ons stille huisje dus waren we weer voor de wekker wakker!
Ontbeten en de auto in !
Na 2,5 uur rijden en 110 km verder kwamen we bij ubud aan en hij wist een bugalowgebeuren waar we misschien wel konden slapen.
Alleen was de prijs aan de hoge kant dus zijn we zelf verder gaan kijken en kwamen we iemand tegen die ons bracht naar een homestay met echt super vrolijke en lieve mensen, we voelden ons meteen thuis daar!
Even de spullen neer gegooid en we zijn op pad gegaan, heerlijk gegeten en toen we verder liepen begon het geregen en zijn we het eerste restaurant binnen gelopen dat we tegen kwamen en hebben daar voor het eerst van deze vakantie een flesje rosé genomen en die smaakt alleen naar een brut witte wijn maar hij doet z'n werk wel goed ! Haha
En wat knabbelen zo en vanavond lekker een barretje opzoeken want dat wordt ook voor het eerst van deze vakantie!
We zijn al een beetje tipsy wahaha

Nou lieve mensen we kijken weer uit zoals jullie gezegd hebben en laten snel weer van ons horen!

Xxxx ons

• 17 Maart 2015 - 09:03

Cora En Clemens:

wat een verhaal weer haha zit weer te genmieten hoor, alhoewel als ik dat dan weer van die koffie lees, iewk zeg wel knap dat je t probeerd hoor, maar uhm kijken jullie wel goed uit ik lees tussen de regels door dat jolanda buikpijn heeft een botje eruitsteekt en melvin die koppijn heeft bij t duiken, hmz....jullie durven wel hoor, snorkelen bij al die beesies in t water ik zou t uitgillen en in paniek raken gloof ik haha. nou nu nog een weekje lekker genieten en we lezen t volgende verslag wel weer...let goed op jullie gezondheid he zodat jullie weer heelhuids terug komen, doei van ons xxxx

• 17 Maart 2015 - 09:58

Gaby:

Whahahahha... Ik hoor Jo gewoon gillen met die vis..
    Heerlijk verhaal weer om te lezen!
    Weet niet of je het daar kan scoren, maar colaatje drinken helpt
    voor de diaree en of buikkrampen..

Pas goed op elkaar !
    En nog veel plezier !

Liefs dikke kus
    Gaby

• 17 Maart 2015 - 10:32

Mad:

he bah wat eng zo`n kontbijter van 60 cm,ik zou terplekke een paniekaanval krijgen denk ik...jullie zijn wel heel stoer zeg!
    Klinkt verder weer super,wanneer gaan jullie weer terug eigenlijk?

• 17 Maart 2015 - 19:05

Joop En Wies:

Nou jullie hebben weer zat meegemaakt.Jo die vissen zien wel wat in jou omdat ze zo bij jou blijv hangen.En mel wat heb jij nou met je hoofd,wel naar laten kijken hoor.En dat van die koffiebonen,hebben wij op tv gezien,nou ik hoef geen koffiebonen uit een kat z n kont.We vinden het fijn dat jullie het zo naar de zin hebben,maar het gaat zo snel voorbij he.Nou een dikke kus van mam,en wees voorzichtig,en lezen al jullie brieven,maar nu hebben jullie thuis niets meer te vertellen.Nou groetjes en kijk uit hoor.