Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu

Ubud

Door: Mel en Jo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Melvin

20 Maart 2015 | Indonesië, Ubud

Taksi? Massage?

Vanmorgen heerlijk vroeg wakker geworden door vogels die een heel vervelend en eentonig deuntje hadden! Grrr !
Nee we zijn er achter dat Indonesië niet het land van de goede wijnen, koffie, stoepen, stappen en van het uitslapen haha
Nadat we opgestaan waren kwamen we d'r achter dat de eigenaar van de homestay 2 vogels in een kooitje had die als een irritante wekker met een snooze die niet uitgaat je wakker maakt om half 6 !
Maarja dan heb je wat aan je dag!
Dus even weer een lekker ontbijtje op die de jongen van de homestay gemaakt had en dat was een heerlijk gevuld gebakken eitje met toast, een thee met net te veel suiker want daar houden ze van en een bakje vers fruit heerlijk!
Daarna zijn we lekker een beetje de boel gaan verkennen en onderweg kwamen we langs een Mexicaans restaurant waar ik een heeeerlijke 8 lagen burrito en Jo een pannenkoekding de precieze naam is aan ons ontschoten, maar het was lekker!!
Daarna kwamen we langs een heel leuk tentje waar de lounge stoelen aan een lotusvijver ons uitnodigden om een koud biertje te komen drinken , dus dat hebben we maar gedaan!
Na het verfrissertje terug gelopen richting onze homestay want we gingen naar monkey forrest en zoals je al kan bedenken lopen er daar een paar apen en de vorige dag kwamen we er al een paar tegen op de weg en de daken en Jo vond het best een beetje spannend zeg maar!
Dus wij entree betaald en daar waren de eerste doerakken al!
Jo vond ze best leuk, van een afstand, maar het bos was echt super mooi!
Watervallen, bemoste beelden en tempels en super hoge bomen helemaal begroeid met lianen die over een met draken koppen bekleedde stenen brug heen groeide!
Echt een stukje jungle zeg maar.
Maar ach.. Die baby aapjes zijn wel echt schattig hoor maar die grote dominant mannetjes zien er wel gevaarlijk uit hoor en het zijn er gelukkig maar een paar , ik schat zo'n 500?
Daarna zijn we ons even op gaan frissen en zijn we opzoek gegaan naar een leuk restaurant en we vonden er een vlakbij het koninklijk paleis , Warung Schnitzel heette dat en volgens hen maakte zij de beste en daar hebben wij ze gelijk in gegeven!
2 heerlijk grote en knapperige schnitzels met frietjes en 4 soorten saus, het was zoveel dat ik er nog 1 van Jo op moest eten!
Dus dat was de eerste keer dat ik hier echt vol zal!
Toen we propvol zaten hadden we wel zin in iets gezelligs en liepen langs een zaakje waar live muziek was maar zijn nog even doorgelopen want het zat helemaal vol , maar toen we terug liepen zagen we een plekje en het was echt super leuk!
Eerst 2 mannen speelde op een panfluit en trommel en daarna kwam er een band die allemaal reggae speelde!
Echt super leuk, die zanger zag er uit als Bob Marley met een rasta hoed en dreads en volledig rasta kleding en de sfeer zat er echt goed in!
Mensen liet hij meezingen en wij moesten ook nog even meedoen , echt een paar leuke uurtjes gehad daar!
Toen m'n buik klotste van het bier zijn we terug gelopen naar de homestay en lekker onder de klamboe gekropen die we nu wel opgehangen hadden want we waren een beetje eigenwijs en Jo is die nacht helemaal opgevreten !
Ik denk dat ze zo'n 20 bulten had!
De volgende morgen weer een lekker ontbijtje gekregen en hebben we een scooter .. Nou ja motor want hij is 80cc dus hij rijd lekker door!
We wilden eerst naar goa gajah gaan dat is een grot waarvan de ingang is uitgehakt als een hoofd van een demoon maar de brommert reed zo lekker dat we al een dorp te ver waren!
Even de weg gevraagd en toen hadden we het gevonden, een groot parkeerterrein met natuurlijk allemaal souvenirs winkels waar we de brommer neerzette .
Van alle kanten hoorde je meteen ; sarong , sarong! Want je moet een sarong dragen als je naar binnen wilt maar gelukkig was Jo weer zo slim om ze mee te nemen van ons dus meteen aangedaan zodat ze niet meer zouden vragen maar ja dan vragen ze of je er nóg 1 wil !
Vanaf de betonnen trap naar beneden zag je de grot al , we liepen eerst langs een plek met opgestapelde stenen die de restanten waren van een boeddha beeld en aan de andere kant waren 2 grote stenen baden die bedoeld waren dat mannen en vrouwen apart konden baden.
Daarnaast was de grot, de bek van de demoon is de ingang van de grot die trouwens ook met de hand is uitgehakt.
De nissen aan de zijkanten weten ze nog steeds niet precies waar ze voor dienden ,maar ze denken dat daar de monniken sliepen.
De grot zelf was niet heel groot maar was wel mooi om te zien.
Daarna een pad gevolgd dat weer naar beneden liep naar een super mooie grote boom waar de wortels als spaghetti zichtbaar door elkaar krioelde .
En weer een trap naar beneden ging naar 2 kleine watervallen met een paar hele mooie bemoste grote rotsen waar ook nog restanten van een Boeddha tempel lagen en waar we een varaan en een super grote vlinder zagen.
Bij het terug lopen naar de scooter zagen we nog een spin hangen die net zo groot als Jo d'r hand was!
Daarna gingen we even kijken waar onze nieuwe slaapplek precies was want we hebben een bungalow geboekt omdat het vandaag goah goah dag is in bali en deze dag komt er een grote optocht met een soort praalwagens met beelden erop van de kwade geesten die gedragen worden en met veel herrie worden dan de kwade geesten verdreven maar morgen is het neypi day en dat is de dag van de stilte zodat de geesten ons niet meer kunnen vinden.
Dat houdt in dat niemand mag werken,er geen lichten aan mogen, geen herrie of geluid gemaakt mag worden en je niet naar buiten mag, daarom wilde we een huisje met zwembad want wij mogen wel zwemmen als we maar rustig en stil zijn.
Toen we het gevonden hadden zijn we opzoek gegaan naar een botanische tuin en onderweg kwamen we toevallig langs een hanengevecht dus de brommer aan de kant gegooid en zijn we even gaan kijken want dat wilde we ook nog zien op vakantie! De hanen worden uitgerust met een vlijmscherp mesje aan hun poot en dan vechten tot de dood. Er wordt hierbij veel gegokt om geld maar hoe het precies gaat is voor ons lastig te begrijpen met al dat gelach, geschreeuw en uitgedaag. Ineens was het over na een gevecht en iedereen stapte op z'n brommer en binnen een minuut was er niks meer van te zien dat er een gevecht had plaats gevonden . Dus wij ook weer op de brommer en weer opzoek naar de botanische tuin maar toen we er al schijnbaar 2 keer langs gereden waren was de hele boel vervallen en gesloten dus zijn we maar de brommer "thuis" gaan zetten ,ons even opgefrist, deet op en we waren weer klaar om te gaan avondeten.
We gingen kijken bij het koninklijk paleis want daar zijn de meeste eettentjes maar onderweg kwamen we een Starbucks tegen dus Jo wilde wel weer eens een goed bakkie koffie proeven want de enige lekkere was de luwak . Toen d'r grote bak mokka koffie op was zagen we een leuk restaurantje waar je met een trapje naar beneden moest en het restaurant zelf was trapsgewijs gebouwd dus je had allemaal kleine zithoekjes voor je zelf midden in de natuur! Met mooie bloemen en planten.
Ik heb een heerlijke curry op en Jo een kip in soyasaus met rijst.
Na het eten zijn we wat gaan drinken bij een lounge zaak die we al eerder gezien hadden en daar was een bandje die allemaal bekende hit speelde met een leuke twist !
Na de nodige biertjes en versnaperingen zijn we weer naar ons bedje gelopen.
Vanmorgen weer een heerlijk ontbijtje op en kreeg ik een mail van de eigenaar van het huisje dat we geboekt hadden dat er een fout in het systeem was en dat ze al volgeboekt waren!
En op deze dagen is het iets lastiger om zo snel nog iets te vinden ivm neypi day, dus wij op de brommer en weer opzoek naar een geschikte slaapplaats voor luilekkerdag.
Op de weg waar we al gereden hadden zaten veel resorts dus daar zijn we eerst gaan kijken en hebben een heel leuk huis gevonden.
Het is eigenlijk een familie huis voor 4 personen maar hebben netjes de helft korting gekregen omdat we toch maar met z'n 2tjes zijn.
Het huis heeft 2 slaapkamers, veranda met bankjes en een balkom en een heel mooi zwembad!
Dus eerst heb ik Jo met haar spullen op de brommer daar gebracht en ben toen zelf terug gereden voor mijn spullen.
Nadat we de spullen overgebracht hadden hebben we weer de brommer gepakt en zijn we even over de lokale markt gelopen waar in elk kraampje ongeveer dezelfde spullen verkocht werden.
Maar we zijn er toch even geweest!
Daarna een supermarkt opgezocht om de nodige proviand in te slaan voor de stilte dag.
Nadat we de boodschappen thuis gebracht hadden zijn we even ergens lekker gaan eten waar ze al Jo d'r favoriete dieren in kooitjes hadden, een haan,duiven en vlakbij ons liep er ook nog een muis dus Jo was weer in haar nopjes!
Toen ons buikje weer een beetje vol was zijn we even naar het huis gegaan en hebben we even ons opgefrist in het zwembad om daarna naar de oguh oguh optocht te gaan kijken.
Het begint allemaal om 6 uur op het lokale voetbalveld maar nu is het nog rustig dus even een paar foto's gemaakt van de eerste beelden en even wat gegeten in de loungetent van de avond daarvoor.
Om half 6 werd het al aardig druk, even een grote Bintang gekocht en toen kwamen de rest van de praalwagens.
Ze worden gemaakt in verschillende dorpen rondom Ubud en worden elk voorgeleid door een traditioneel balinees orkest of gezellige ( leuke ) meisjes!
Om 6 uur ging de hele stoet van het voetbalveld naar het koninklijk paleis en omdat het nu al super druk was hebben we een plekje gezocht waar we wat hoger stonden om alles goed te kunnen zien,fotograferen en filmen.
Toen het laatste beeld langs kwam zijn we er achteraan gelopen en gestopt bij het paleis maar het was inmiddels al zo druk dat we niet meer voor en achteruit konden en het werdt een beetje te druk voor Jo dus zijn we nog even opzoek gegaan naar een leuk tentje om een drankje te doen maar omdat het een feestdag is , is er veel vroeg gesloten en kwamen we weer uit bij de lounge.
Lekker een drankje op en nu zitten we nog lekker na te drinken om de veranda van ons huis en proberen we morgen eens lekker uit te slapen en anders hebben we morgen heel de dag nog.
Maar wel een fijne dag om even helemaal niks te hoeven doen op onze 1 na laatste dag :-(

Dikke knuffel van ons!!

• 20 Maart 2015 - 16:47

Natasja:

Jeetje heerlijk om te lezen dat jullie zoveel geweldige dingen meemaken. Geniet lekker van jullie rust dagje.

xxx

• 20 Maart 2015 - 17:38

Cora En Clemens:

jemigdepemig wat een dag maarja dat heb je als je zo vroeg uitslaapt haha, dat doe je maar weer als je thuis ben lollll. klinkt allemaal weer goed luitjes en wat gaat de tijd toch snel, maar dit hebben jullie helemaal in de pocket toch ben heel erg benieuwd naar de foto's. lijk me best apart al die apen trouwens zo in een bos, t hanengevecht minder natuurlijk, dat vind ik alleen maar zielig maar uhm...een spin zo groot als jo dr hand ieuwkkkkk. nou geniet er nog van...lieve groetjes van ons en een hele goede trug-reis xxxx

• 20 Maart 2015 - 18:28

Joop En Wies:

Ja weer veel gezien maar het begint op te schieten voor jullie.We horen nog wel wanneer jullie geland zijn,dan komen we naar barendrecht,groetjes.

• 20 Maart 2015 - 21:23

Jose:

Heerlijk verslag weer om te lezen. Ik merkte dat ik er gewoon op zat te wachten de laatste dagen ;-) Jammer dat jullie reis er alweer bijna op zit! Goede reis naar huis! Tot snel. xxx

• 21 Maart 2015 - 08:43

Ilona, Remco, Julian En Emma:

Hoi lieffies,

Met mooie herinneringen komen jullie volgende week weer naar huis. Geniet nog even van jullie geweldige reis en ik kijk nu al uit naar alle mooie foto's!

Dikke kus van ons!

Xxx

• 21 Maart 2015 - 22:28

InkiPatricia En Aanhang:

Hey Moppies
    Eindelijk internet in ons nieuwe huisje....morgen meteen al jullie verslagen terug lezen. Ik lees hier in iedergeval dat jullie superveel gave dingen meemaken!
    We missen jullie wel hoor!
    Hele dikke knuffel van ons

• 22 Maart 2015 - 00:16

Colinda:

Heerlijk die verhalen van jullie, moet stiekem nog wel steeds lachen om die vis bij joh haha blijf me er maar een beeld bij voorstellen!

• 22 Maart 2015 - 00:17

Colinda:

Heerlijk die verhalen van jullie, moet stiekem nog wel steeds lachen om die vis bij jo haha blijf me er maar een beeld bij voorstellen!

• 22 Maart 2015 - 00:17