Trekking toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu Trekking toraja land - Reisverslag uit Rantepao, Indonesië van Jolanda en Melvin - WaarBenJij.nu

Trekking toraja land

Door: Mel en Jo

Blijf op de hoogte en volg Jolanda en Melvin

08 Maart 2015 | Indonesië, Rantepao

Hoi hoi!!

Nou we hebben weer aardig wat meegemaakt hoor !
We zijn gister ochtend begonnen aan een 2 daagse trekking door toraja land en het was best pittig zeg maar!
We zijn om 9 uur opgehaald bij de homestay en zijn na 3 kwartier gedropt samen met de gids Gibson .
Vanaf een schooltje begon de trekking dwars door de rijstvelden jungle en dorpjes en de eerste dag was de pittigste!
We begonnen op ongeveer 500 meter en het hoogste punt was +- 1400 meter dus dat was een goede klim zeg maar .
Vooraf had de Gibson gevraagd of we een grote zak snoep wilde kopen omdat alle kindjes die je tegen komt Balanda en boela roepen dat betekend letterlijk blanke huid met grote neus en boela is snoepje .
Dat Balanda stamt nog uit de tijd dat ze de eerste Nederlandse missionarissen zagen en nu zeggen ze dat tegen alle blanken.
Dus vanaf het schooltje waren we al snoepjes aan het uitdelen aan al die lieve kindjes! Daar zijn ze echt nog mega blij met een snoepje.
Na het vlakke school grasveldje ging de tocht beginnen , we gingen door een stukje "jungle" waar ook van alles verbouwd werd zoals aribica en robusta koffie bonen en cacao.
Nadat we zo'n half uurtje gelopen hadden gingen we door een riviertje van grove ronde stenen en daar begonnen de eerste sawa's , je loopt over de smalle dijkjes van de rijstvelden dus veel om je heen kijken was er niet bij maar de omgeving was schitterend !
We liepen door de velden die we ook in een boekje hebben zien staan van Sulawesi en er lagen hele grote rotsen verspreid over de sawa's dat was echt heel mooi , jammer genoeg geen rijst nog maar alleen kleine stukjes met verse nieuwe rijst plantjes die ze nadat ze groot genoeg zijn in de grote velden verspreiden zodat het grote plantjes kunnen worden maar toch was het mooi om te zien allemaal!
Al snel kwam Jo er achter dat haar nieuwe bergschoenen niet echt geweldig profiel hadden en ze dus al snel een bamboe wandelstok of mijn hand nodig had om over de gladde rotsen en klei te banjeren.
Na zo'n 3 kwartier hebben we de eerste stop gedaan en even een lokaal cakeje gegeten van rijst en meel gemaakte plakkerig deeg dingetje met een stukje banaan erin , de banaan was lekker :-p
Het was best warmpjes en vochtig dus voor ons was het een aardige klim allemaal maar de gids zweette niet eens!
Na wat water het cakeje en een peuk zijn we verder gegaan en kwamen we door allemaal kleine toraja dorpjes waar je maar moeilijk met een auto kan komen en doen ze dus alles hier met de motor, ik denk de de beste motorrijders hier vandaan komen want het merendeel van de "weggentjes" is gemaakt van stenen !
Elke keer als Jo kapot was ging ik maar een foto maken zodat ze even kon rusten Hihi
Onderweg ook echt mooie beesten tegen gekomen zoals ijsvogels ,buffels ,roofvogels, groene boom slang en een hoop libellen en mooie grote vlinders en uiteraard andere vliegende insecten.
Echt bizar om te zien hoe hard die mensjes hier moeten werken op hun rijstveld om maar wat centjes en eten te kunnen hebben en dat allemaal in de brandende zon!
Weer na 3 kwartier zijn we even gaan zitten onder een traditioneel toraja rijstschuur en kwamen hele verlegen kleine meisjes stiekem om het hoekje kijken naar de blanken, en lol dat ze hadden als ik naar ze toe rende en ze weer het huis in gingen!
Daarna kwamen we weer bij de rijstvelden die als (moeilijk begaanbare) trappentjes voor ons lagen en ik wilde Jo voor de gek houden en wees naar een hele hoge berg en zei dat we daar heen gingen, op dat moment kwam Jo er al achter dat het niet echt wat voor haar was om zo'n trekking te doen, echt te zwaar en spannend!
Onderweg kwamen we nog een dolle waterbuffel tegen en zijn we door beekjes gegaan en na zo'n 2 uur kwam ik er achter dat we al vlak bij de bergtop waren waar ik Jo mee voor de gek wilden houden!
Aangekomen bij de berg moesten we een nog steilere klim maken om boven aan de berg in een Panorama restaurant een heerlijke lunch te krijgen, Een lekkere bak noedels en een koud drankje!
Het uitzicht was fantastisch , je keek over de hele vallei heen waar we doorheen geploeterd waren dus dat was het wel waard vonden we!
Nog even met een Indonesiër zitten praten die in Istanboel woonde en daarna nog een uurtje tegen de berg op om bij de homestay te komen van mama yos in Batutumonga.
De ouders waren er niet want er was iemand overleden in de buurt dus waren ze naar de ceremonie , maar na een tijdje kwamen ze terug en hadden ze een kip en in bamboe gekookt varken bij zich, alleen hadden wij gezien hoe ze dat "bereiden" bij de ceromonie waar wij waren dat we dat liever over sloegen !
Ze halen het varken leeg en hakken hem volledig aan stukken doen ze er pepers en kruiden bij en proppen ze het in een dikke bamboe stok en dan op t vuur ermee!
We zijn nog een stuk gaan wandelen en na een uurtje kwamen we terug en begonnen ze aan het eten en we vonden het best spannend want dat varken hoefde we stiekem niet om geen diarree te krijgen.
Voor het eten nog een heerlijk Bintang biertje op en een Indonesische soap op tv gekeken en toen kwam de man des huizens met een hele mooie sarong aan ,een slaap sarong van ongeveer 2 meter ! en we vroegen waar hij deze vandaan had zodat we de volgende dag die daar konden kopen voor Jo en toen was het eten klaar .... Heerlijk was het rode rijst, groentjes , gebakken ei en een gefrituurd kippetje die zo lekker was dat we nog niet op hadden hier!
Dus het bleek maar weer: geen vooroordelen hebben!
De slaapplek was wel wat minder hoor ! Dun matrasje waar je in 1 nacht al doorligplekken van kreeg en t was behoorlijk koud want het is natuurlijk op zo'n 1400 meter dus daar kan het s'nachts best koud zijn!
Toen we s'ochtends weg gingen vertelde de vrouw dat ze ons zo aardig vond en bedankten ons hartelijk !
Gelukkig was de weg nu alleen maar naar beneden maar t was wel gladjes en Jo was haar bamboe wandelstok vergeten dus ik heb haar er doorheen gesleept.
Onderweg nog een smederijtje gezien waar ze de kapmessen maakte voor op het land .
Na 2 uurtjes kwamen we vrouwen tegen die naar de kerk gingen en vroegen ons mee, nou dat wilden we wel een mee maken dus zijn mee gelopen.
Binnen wilden veel mensen ons de hand schudden en we hebben nog mee gezongen (wat best goed ging al zeg ik het zelf) en er was een zelfs veiling in de kerk!
De armste in de buit kunnen geen geld geven maar daarvan in plaats geven ze bijvoorbeeld groente een kip of een varkentje en die wordt dan geveild ten goede van de kerk, best creatief en grappig om te zien!
Na een half uurtje konden we netjes de kerk verlaten en verder gelopen en ondertussen nog een bakso (Indonesische noedelsoep )op en na een uurtje kwamen we eindelijk bij onze chauffeur Shayrif aan en hebben we Jo d'r sarong gekocht op de markt waar ze als een kind zo blij mee is.
We zijn nu weer bij de homestay hebben lekker gedoucht gaan nu lekker een biertje halen en wat eten!

We gingen weg en het regende en onweerde echt mega hard, en net sloeg de bliksem in een transformator huis echt heel vlakbij. Wij dachten eerst aan vuurwerk omdat het zo heftig was het was een soort van vuurbal. Ongelooflijk, we zijn maar naar binnen gegaan want we zaten onder een metalen dakje en dat adviseerde ze ook.

Nu gaan we lekker een loempiatje eten.

Als er iemand een keer naar Sulawesi gaat kan ik echt Gibson Dangnga aanbevelen als gids hij weet heel veel en spreekt zeer goed Engels!
Meer info via ons of via www.torajatraveling.net

Morgen gaan we richting pare pare en gaan we een kano tocht maken door een national park!
Zodra we weer WiFi hebben horen jullie weer van ons.

Groetjes mel en Jo

• 08 Maart 2015 - 10:46

Cora En Clemens:

wow wat een verhaal zeg, zou zo om een hoekje willen kijken haha maar dan wel voor de natuur en de prachtige uitzichten en de mensen lijken me ook heel erg aardig en gastvrij. jullie beleven nog eens wat zeg, erg leuk om te lezen, respect voor beide dat jullie zo sportief zijn en zo doorploeteren, klimmen, lopen en zweten haha, jullie zullen ook wel heeeel veel foto's hebben bij thuiskomst denk ik zo, we vinden t leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken, geniet er van hoor, lieve groetjes vanuit een zonnig maar fris hollandia xxx

• 08 Maart 2015 - 19:41

Joop En Wies:

Wat een geweldige reis zijn julie aan het maken over dolle buffels en bliksem inslag.Nou ik hoop dat de reis ook zo verder verloopt en tot horens he.groetjes.

• 08 Maart 2015 - 21:34

Jose:

Wow! Wat een ervaringen weer zeg, zo leuk om mee te 'reizen' met jullie! Xx jose